سلام به تیک تم خوش آمدید.در این مقاله به cdn چیست ؟ و چه کاربردی دارد؟ خواهیم پرداخت. می خواهیم شما را با مفهوم CDN یا همان Content Delivery Network و تاثیر آن بر عملکرد بهتر سایت و افزایش سرعت آن آشنا کنیم. همانطور که از اسم آن معلوم است CDN وظیفه رساندن و توزیع محتوا و اطلاعات شما به سرور بازدیدکننده وبسایت را انجام می دهد.تصویر زیر نحوه ی کاره cdn را نمایش می دهد.

cdn چیست ؟ و چه کاربردی دارد؟cdn چیست ؟ و چه کاربردی دارد؟

cdn چیست ؟ و چه کاربردی دارد؟

cdn چیست ؟ با استفاده از cdn میتوانیم تا با سرعت بیشتری به داده های مورد نیاز دسترسی داشته باشیم. شبکه تحویل محتوا یا همون cdn با استفاده از سرورهایی که در سرتاسر دنیا وجود دارد و با توجه به موقعیت جغرافیایی کاربر از طریق نزدیک‌ترین سرور به کاربر محتوای ذخیره شده را به وی خواهد داد. این سرویس در افزایش سرعت تحویل محتوا و پهنای باند در وب سایت‌های با ترافیک بالا و وب سایت‌های جهانی مثل گوگل، آمازون، فیس بوک و… خیلی تأثیرگذار دارد. cdn ها انواع مختلفی دارند که میتوانند به شکل خصوصی صرفا برای یک کشور یا یک شرکت خاص در دسترس باشند مانندشبکه CDN چایناکش در کشور چین یا cdn گوگل که صرفا در اختیار خود گوگل قرار دارد و مورد استفاده قرار میگیرد و یا اینکه میتوانند تا به شکل عمومی در دسترس باشند تا هرکسی که می خواهد از آن برای وبسایت خودش استفاده کند که از مشهورترین این مورد می شود به CDN کلود فلر، آکادمی، آمازون و… اشاره کرد که اگر شما هم وبسایتی دارید که به سرعت بالای اون برای شما مهم است و همچنین با حملات به هاست و سرور سایتتون روبه رو هستید با استفاده از CDN میتونید تا علاوه بر افزایش سرعت بالای سایت امنیت اون رو هم در مقابل حملات افزایش دهید.

همین حالا ببینید:  اشتباهات رایج در بازاریابی شبکه های اجتماعی cdn چیست و چه کاربردی دارد؟cdn چیست ؟ و چه کاربردی دارد؟

شرکت‌های بزرگ اینترنتی برای کنترل ترافیک سایت و سرویس‌های اینترنتی خودشان میان و از چندین سرور در نقاط مختلف جهان برای ذخیره‌سازی و تحویل اطلاعات و قابلیت های خود در سراسر جهان استفاده می‌کنند. حالا این امر باعث شده است که کاربران مختلف در سراسر جهان در زمان استفاده از سرویس‌های آن‌ها هیچگونه تفاوتی را حس نکنند و همگی با بالاترین سرعت ممکن از نزدیک‌ترین سرور شرکت مورد بحث استفاده کنند. این امکان خیلی از مزایای دیگه ای مانند امنیت، همیشه در دسترس بودن، قسمت صحیح فشار بر روی چندین سرور و … را به همراه دارد. اینجاست که تکنولوژی CDN بسیار کارآمد می‌شود و می‌تواند به تمامی شرکت‌های کوچک و وبمسترهای سایت‌های خصوصی قدرت شرکت‌های بزرگ را بدهد.

ویژگی‌های CDN

کاهش مکث و افزایش کارایی در ترافیک های بالا:

همه ما در مشاهده ویدئو از طریق اینترنت با مشکلاتی و تکه تکه شدن تصویر مواجه شده ایم، یکی از کاربردهای اصی CDN این است که به ارائه بهتر محتوای تصویری و صوتی کمک کرده که این خود سبب بهبود نگرش کاربران نسبت به وبسایت ها می شود.

بهبود رنگ در موتورهای جستجو یا SEO:

با توجه به اینکه سرعت بارگذاری و در دسترس بودن، دو فاکتور مهم در افزایش سئوی سایت می باشند، استفاده از CDN می تواند تا حد بالایی رنک سایت را در موتورهای جستجوگر نظیر Googel، bing و افزایش دهد.

بارگذاری سریعتر سایت ها:

سرعت اینترنت بهبود پیدا کرده اما در عین حال انتظار کاربران برای باز شدن سریعتر سایت ها نیز افزایش یافته، بنابراین استفاده از CDN برای افزایش سرعت لود سایت یک ابزار رقابتی محسوب می گردد.

همین حالا ببینید:  چگونه در سی‌پنل ایمیل‌ها را فیلتر کنیم؟

کاهش مشکل Packet Loss:

کاربران با افزایش شدید کیفیت در این مورد مواجه خواهند شد.

نگهداری فایل ها هم زمان در چند مکان:

حتی در صورت بروز حوادث طبیعی مثل زلزله و ایجاد مشکل در اینترنت منطقه، سایت شما از دیگر مناطق در دسترس خواهد بود.

افزایش کیفیت برنامه های پخش زنده:

امروزه با توجه به ارائه سرویس های جدید پخش زنده توسط کمپانی های به اشتراک گذاری ویدیو، پخش ویدئو به صورت زنده بسیار افزایش یافته که استفاده از CDN نقش زیادی در افزایش کیفیت پخش خواهد داشت.

کاهش ترافیک مصرفی برای صاحبان سایت ها:

با توجه به اینکه سایت شما از نقاط دیگر و به صورت غیر مستقیم لود می گردد، این مورد سبب کاهش ترافیک مصرفی شما می شود.

نصب آسان:

اغلب استفاده از سرویس های CDN به سادگی قابل انجام است و به راحتی آنها را می توان در سرورها نصب نمود.

امنیت:

با توجه به برقراری ارتباط غیر مستقیم بین بازدیدکننده و وب سرور و مخفی نمودن آدرس IP سرور اصلی، استفاده از این سرویس تا حد بالایی سبب افزایش امنیت وب سایت و جلوگیری از حملات مختلف نیز خواهد شد.

مزایای استفاده از CDN 

  • افزایش سرعت سایت و افزایش رضایت بازدیدکنندگان
  • بهبود وضعیت سئو سایت
  • کسب رتبه بهتر در نتایج جستجوی گوگل
  • کاهش مصرف پهنای باند و ترافیک هاست
  • افزایش تعداد صفحات بررسی شده در روز توسط روبات های گوگل
  • ارتباط و همخوانی راحت با مدیریت محتوای وردپرس

تنها مشکل CDN آن است که اغلب رایگان نبوده و برای استفاده از آن باید هزینه پرداخت کنید. در حال حاضر هیچ شرکتی در ایران سرویس CDN را ارائه نمیدهد و معروفترین نمونه های خارجی آن عبارتند از MaxCDN، VPS.net و Amazon Cloudfront که در میان آنها بهترین شرایط هزینه ای را MaxCDN دارد.

همین حالا ببینید:  کتاب‌هایی که هر مدیری باید آن‌ها را بخواند

CDN های رایگان

انواع مختلفی از CDN در سرتاسر دنیا وجود دارد که هر کدوم از اینها بنا به امکاناتی که ارائه میدن نسخه های رایگانی رو هم دارند که میتونید از اونها استفاده کرده و برای دسترسی بیشتر به امکانات موجود نسخه تجاری اونها رو اری کنید. یکی از معروفترین این شبکه های توزیع محتوا مربوط مبشه به CDN کلودفلر (Cloudflare) که با استفاده از اون میتونید تا از امکانات رایگانی که به شما ارائه میده در سایتتون استفاده کنید و از مزایای اون بهره‌مند بشین، که از جمله این مزیت ها میشه به جلوگیری از خرابکاری ها با حمله به سرور سایت، استفاده از سیستم کش برای توزیع فایل های سایت در سرتاسر سرورهای موجود این شبکه CDN در سرتاسر دنیا که یکی از شبکه های توزیع محتوا هستش که گستردگی فراوانی رو هم در سطح دنیا داره و مدام در حال گسترش پیدا کردن است. اگه تصمیم گرفتید تا از CDN کلودفلر برای سایتتون استفاده کنید میتونید از مقاله آموزش تصویری از استفاده از Cloud Flare جهت بهبود سرعت و امنیت استفاده کنید. یکی دیگه از سرویس های ارائه دهنده CDN رایگان سایت incapsula هستش که دارای سرور های قدرتمندی برای CDN میباشد ولی متاسفانه استفاده از این سایت برای ایران محدوده وامکان استفاده از آن برای کاربران ایرانی وجود ندارد.

هنوز مشکل دارید؟! در نظرات مشکل خودتون رو مطرح کنید استفاده ,افزایش ,سایت ,سرعت ,سرور ,ارائه ,کاربردی دارد؟ ,افزایش سرعت ,حالا ببینید ,استفاده کنید ,همین حالا ,کاهش ترافیک مصرفی منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

فروشگاه مجازی و مکانی ثائر saerMarket@ محمد بخشی دیجیتال مارکتینگ تتر ایران وُیاه دانلود | دانلود فیلم و سریال جدید انجمن رزمندگان و جانبازان زیر 25 درصد بازیهای سونی یک